Školní vzdělávací program
"Sluníčko pokaždé jinak"
1. TÉMA: VÍTÁME SLUNÍČKO VE ŠKOLCE
V tomto tématu se budeme vzájemně poznávat, znát jména kamarádů.
Seznámíme se prostředím MŠ a jeho okolím, stanovíme si pravidla třídy.
Zaměříme se na společenské soužití v MŠ.
- Podtéma: SLUNÍČKO JDE DO ŠKOLKY
▪ adaptační období
▪ vzájemné soužití, jména kamarádů, značky dětí
▪ seznámení s prostředím MŠ a jeho okolím, seznámení se zaměstnanci MŠ
▪ seznámení s režimem školy a stanovením pravidel
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznamování se s pravidly chování k druhému
- rozvoj komunikativních dovedností, rozvoj citové samostatnosti
- seznámení s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
- podílení se na vytváření pravidel třídy
- Podtéma: SLUNÍČKO U NÁS DOMA
▪ rozdíl mezi MŠ a domovem
▪ pojem rodina, pojmenováni všech členů rodiny
▪ rozdíl mezi dospělými a dětmi
▪ základní společenské návyky (poprosit, poděkovat, pozdravit)
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojování si praktických dovedností přiměřených věku dítěte
- posilováni vztahu k ostatním lidem
- učit se rozhodovat o svých činnostech, vyjádřit souhlas či nesouhlas
- rozvoj komunikativních dovedností (hry s mluvidly)
- Podtéma: SLUNÍČKO VE FRANCOVĚ LHOTĚ
▪ seznámení s místem, kde žiji
▪ rozdíl mezi vesnicí a městem
▪ příslušnost k regionu Valašsko (zvyky, tradice)
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznámení s místem svého bydliště
- seznámení s tradicemi našeho regionu – Valašsko
- osvojováni si pravidel silničního provozu – vycházky do okolí MŠ
- komunikační dovednosti – poprosit, poděkovat, přivítat a rozloučit se
2. TÉMA: PODZIMNÍ SLUNÍČKO
Všímáme si změn v přírodě, změny v počasí, změny v oblékání.
Seznámíme se se základními druhy ovoce a zeleniny, jakou má barvu, chuť, co znamená být zdravý x nemocný. Zaměříme se na rozeznávání barev.
- Podtéma: BAREVNÉ SLUNÍČKO
▪ poznávání základních barev
▪ seznámení s novými odstíny
▪ pozorování podzimní přírody- výrobky z přírodnin, výlety do okolí MŠ
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj a využívání všech smyslů – změny v přírodě
- rozvoj estetického vnímání
- osvojení si poznatků o místě, kde dítě žije
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- Podtéma: NASTYDLÉ SLUNÍČKO
▪ změny v počasí – kalendářní počasí
▪ změna v oblékání
▪ zdravý a nemocný (vitamíny x bacily) Jablíčkový,nebo Bramborový den
▪ sklizeň ovoce ( česání ovoce, barva, chuť)
▪ sklizeň zeleniny (barva, chuť, vůně)
exkurze Hostětín
Dílčí vzdělávací cíle:
- uvědomění si vlastního těla, osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
- rozvoj smyslových dovedností
- rozvoj paměti a pozornosti
- rozvoj řečových a jazykových dovedností (vnímání a naslouchání)
3. Podtéma: SLUNÍČKO A DRÁČEK MRÁČEK
▪ co umí vítr (dechová cvičení)
▪ výroba draka, pouštění draka – polodenní výlet, sběr přírodnin, listí
▪ draci na zahradě – kresba na obličej
▪ opékání brambor
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností, dýchání
- osvojení dovedností předcházející psaní (grafomotorické cviky)
- manipulace s předměty denní potřeby (malování)
- zdokonalování pohybových dovedností (vytrvalostní chůze, běh)
4. Podtéma: SLUNÍČKO A PODZIMNÍČEK
▪ výroba podzimníčka – kolektivní a skupinové práce dětí
▪ podzimníček a stromy (listnaté x jehličnaté)
▪ podomníček se loučí – zopakování poznatků z daného podtématu
Dílčí vzdělávací cíle:
- práce s přírodními materiály
- získávání poznatků o okolním prostředí
- rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- skupinový přednes básně – rozvoj řečového projevu
- TÉMA: LESNÍ SLUNÍČKO
Poznáváme rozdíly mezi listnatými a jehličnatými stromy, učíme se správnému chování v lese - význam lesa pro člověka. Seznamujeme se s přípravou zvířátek na zimní spánek.
- Podtéma: SLUNÍČKO JDE DO LESA
▪ rozdíl mezi listnatými a jehličnatými stromy – polodenní vycházka k lesu
▪ ekologická výchova – třídění odpadu
▪ chování a ochrana lesa
▪ význam lesa pro člověka – lesní plody, zdravé životní prostředí, dřevo ...
- exkurze lesopark Slavičín
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si dovedností k podpoření si zdraví
- řídit své chování vůlí
- vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem – ekologie
- vytváření prosociálních postojů k druhému – vzájemná pomoc
- Podtéma: SLUNÍČKO A BROUČCI
▪ broučci u nás na zahradě
▪ domečky pro broučky Svatomartinská slavnost – tém. zaměřený den
▪ uspávání broučků
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- naslouchání čtenému projevu s pochopením děje
- prohlubování sounáležitosti s živou přírodou
- komunikace s druhým, děti i dospělý
- Podtéma: SLUNÍČKO A ZVÍŘÁTKA
▪ zvířata lesa
▪ zvířata polí a luk, stěhovaví ptáci
▪ jak se zvířata chystají na zimu
beseda s myslivcvem
Dílčí vzdělávací cíle:
- ovládání pohybového aparátu – napodobování pohybu zvířat
- vytváření základů pro práci s informacemi – využití knih a encyklopedií
- rozvoj paměti a pozornosti
- rozvoj artikulačních dovedností – napodobení hlasu zvířat
- rozvoj kulturně a estetických dovedností – dramatizace
4. TÉMA: VÁNOČNÍ SLUNÍČKO
Seznamujeme se s tradicemi a zvyky předvánoční a vánoční doby. Setkání s Mikulášem, nácvik vánočních písní a koled, pečení cukroví, koledování po vesnici. Získání poznatků o tom, proč se slaví Vánoce
1. Podtéma: SLUNÍČKO SE ČERTA NEBOJÍ
▪ tradice Valašska – Mikulášská obchůzka
▪ pečení a zdobení perníků
▪ mikulášská nadílka – setkání s Mikulášem Čertí rej – tém. zaměřený den
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznámení s kulturními tradicemi
- rozvoj komunikativních dovedností – kultivovaný projev
- osvojení si přiměřených praktických dovedností – pečení perníků
- získání schopností řídit chování vůlí – setkání s Mikulášem
2. Podtéma: SLUNÍČKO JDE DO BETLÉMA
▪ seznámení s tradicemi Vánoc
▪ pojem koleda, zdobení stromečku
▪ vzájemné vztahy v rodině – výroba dárků
▪ pečení vánočního cukroví
▪ vánoční besídka pro rodiče
▪ vánoční nadílka v MŠ
▪ koledování po vesnici
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových dovedností – koordinace ruky a oka
- rozvoj schopností citového vnímání
- podporovat schopnosti a dovednosti pro navazování vztahů dítěte a druhým
- seznámení s vánočními tradicemi – koledování
- rozvoj kulturně-estetických dovedností – vánoční besídka
5. TÉMA: SLUNÍČKU JE ZIMA
Dozvíme se, co se dá vše dělat se sněhem, zimní sporty a radovánky ve sněhu. Jak člověk pomáhá lesní zvěři – polodenní výlet do lesa – krmelec. Návštěva 1. třídy ZŠ, seznámení s prostředím ZŠ, příprava na zápis.
1. Podtéma: SLUNÍČKO A SNÍH
▪ hry se sněhem a ve sněhu
▪ sněhulákový den Sněhulákový den – tém. zaměřený den
▪ stavění iglú – koulování
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových dovedností – chůze ve sněhu, manipulace se sněhem
- rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- rozvoj představivosti a fantazie
- rozvoj interaktivních dovedností – práce ve skupinách
- rozvíjet schopnost přizpůsobit se ostatním
2. Podtéma : SLUNÍČKO POMÁHÁ ZVÍŘÁTKŮM
▪ péče o lesní zvěř a ptáky v zimním období
▪ polodenní výlet ke krmelci – krmení zvířat
▪ výroby krmítek pro ptáky
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj fyzické a psychické zdatnosti - chůze ve sněhu
- rozvoj řečových schopností – samostatný slovní projev na dané téma
- vnímání potřeb druhých – krmení zvěře
- rozvoj schopnosti přizpůsobit se společnému programu
- rozvoj pocitu sounáležitosti s živou přírodou
3. Podtéma: SLUNÍČKO A NAŠE TĚLO
▪ z čeho se skládá naše tělo ( svaly, kůže kosti )
▪ jak naše tělo funguje ( trávicí, nervová soustava ...)
▪ praktické seznámení s jednotlivými smysly ( zrak, sluch ...)
Dílčí vzdělávací cíle:
− osvojování si poznatků o těle
− rozvoj a užívání všech smyslů
− rozvoj praktických dovedností smysly
6.TÉMA: TANČÍCÍ SLUNÍČKO
Sledujeme, jak se lidé baví- návštěva KD a shlédnutí výzdoby na plesy. Výroba masek na karneval. Seznámení s pojmem pohádka, četba a poslech pohádek, návštěva knihovny. Shlédnutí fašankového průvodu – masky
Význam hraček pro děti – rozlišení materiálů.
1. Podtéma: SLUNÍČKO SE BAVÍ
▪ jdeme do divadla
▪ jdeme na ples Den masek – tém. zaměřený den
▪ maškarní rej v MŠ
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj koordinace pohybu – tanec
- rozvoj estetického cítění a prožívání
- rozvoj komunikativních dovedností – společenské chování
- rozvoj kulturních a estetických dovedností
- rozvoj schopnosti orientovat se ve známém i neznámém prostředí
2. Podtéma: SLUNÍČKO A POHÁDKY
▪ pojem pohádka, nadpřirozené postavy, dobro x zlo
▪ veršovaná pohádka
▪ klasická pohádka – snaha o reprodukci podle ilustrací
▪ dramatizace pohádky
▪ výroba loutek a ilustrací
▪ pozorování frankového průvodu
▪ rozvoj fantazie – vymýšlení pohádky
▪ exkurze do knihovny
Dílčí vzdělávací cíle:
- učit se svůj pocit a náladu vyjádřit slovně i pohybem
- procvičovat samostatně slovní projev na určité téma, rozvoj tvořivého myšlení
- vytváření prosociálních postojů k druhému
- rozvoj kulturně estetických dovedností
- umět se orientovat v obci
3. Podtéma: SLUNÍČKO SI HRAJE
▪ hračky – tvar velikost, materiál
▪ společenské hry
▪ pohybové hry
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových dovedností
- rozvoj logického myšlení
- rozvoj zájmu o učení – seznámení se společenskými hrami, rozovj schopnosti podřídit se pravidlům
- respektovat druhého
- rozvoj kulturně- společenských dovedností
7. TÉMA: SLUNÍČKO POPOJDI MALIČKO
Všímáme si změn v přírodě, první jarní květiny, první hmyz. Co vše musí lidé udělat na zahrádkách po zimě, prodloužení dnů – pojmy ráno, večer, poledne, odpoledne, střídání ročních období. Příprava na svátky jara- Velikonoce, malování vajíček, říkadla, zvyky.
1. Podtéma: SLUNÍČKO A ČAS
▪ den a noc – pojmy ráno, poledne, večer, dopoledne, odpoledne
▪ dny v týdnu – pracovní dny x víkend
▪ roční období – jaro, léto, podzim, zima
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření zdravých návyků a postojů
- přechod od názorného myšlení k pojmovému
- rozvoj porozumění, že změny kolem nás jsou přirozené a samozřejmé
2. Podtéma: SLUNÍČKO, VSTÁVEJ!
▪ změny v přírodě
▪ první jarní květiny – kočičky, sněženky, bledule
▪ první jarní hmyz – včelky, mouchy, hmyzí domečky
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností - vedení rozhovoru
- rozvoj povědomí o přirozených změnách v přírodě
- základy estetického vztahu ke světu
- rozvoj věku přiměřených praktických dovedností
3. Podtéma: SLUNÍČKO, ZAHŘEJ MĚ
▪ jaro už je tu – co vše musí udělat jaro
▪ jaro na zahradě – jarní práce, nářadí, využití přírodní zahrady
▪ jarní úklid – práce na školní zahradě – vytrhávání plevele, hrabání trávy
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj fyzické zdatnosti - pomoc při práci
- učit se vyjadřovat slovně v krátkých větách – v kruhu
- vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
4.Podtéma: VELIKONOČNÍ SLUNÍČKO
▪ seznámení s tradicí
▪ pečení perníků Velikonoční den –tém. zaměřený den
▪ malování vajíček
Dílčí vzdělávací cíle:
- ovládat koordinaci oka i ruky
- zdokonalovat se v pracovních činnostech
- popsat situaci (skutečnou), dle obrázku
- získání povědomí o hrách a činnostech, které vedou k ohleduplnosti k druhému
- vytváření vkusného, estetického prostředí
8.TÉMA: APRÍLOVÉ SLUNÍČKO
Získáváme poznatky o zvířatech a jejich mláďatech, návštěva kravína. Rozšíření poznatků o vodním světě – řeka, potok, moře a o zemském povrchu – lesy, domy, písek, zvířata
1. Podtéma: SLUNÍČKO A ZVÍŘÁTKA
▪ domácí zvířata – názvy, vzhled, bydlení, potrava
▪ mláďata - přiřazování
▪ exkurse do kravína – pozorování mláďat
Dílčí vzdělávací cíle:
- získání si poznávací činnost, osvojení si pojmů a poznatků
- vyprávění toho, co dítě slyšelo a shlédlo
- vytvoření povědomí o hodnotě lidské práce
- pozorování dějů a jevů z vnějšího okolí
2. Podtéma: SLUNÍČKO JDE DO ŠKOLY
▪ seznámení s prostředím ZŠ – návštěva 1. třídy
▪ seznámení s pojmy - vyučování, přestávka, školní potřeby
▪ správné chování ve škole – námětová hra na školu
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření zdravých životních návyků a postojů
- vytváření pozitivního vztahu k učení
- rozvíjení pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě samému – uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí a sebedůvěry
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- rozvoj kulturně estetických dovedností – přednes básně, zpěv písně (k zápisu)
3. Podtéma: SLUNÍČKO ZEM A VODA
▪ rozdělení vod – potok, řeka, rybník, moře
▪ sladkovodní živočichové
▪ mořští živočichové
▪ zemský povrch – lesy, domy, písek
▪ ptáci
▪ exotická zvířata
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj fyzické zdatnosti – plavání
- základy pro práci s informacemi – třídění, přiřazování
- rozvoj estetického vnímání, výtvarného ztvárnění
- spolupráce ve skupině – skládání puzzle moře
- vytváření základů estetického vztahu ke světu
- všímat si zajímavostí života v přírodě
- Podtéma: SLUNÍČKO VE VESMÍRU
▪ Slunce jako součást vesmíru
▪ názvy planet
▪ člověk ve vesmíru
- vesmírné pohádky
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření základů pro práci s informacemi
- osvojení si dovednosti předcházení psaní – opis písma
- rozvoj komunikačních dovedností – řízení rozhovor v kruhu
- vytvoření podvědomí o vlastní sounáležitosti se světem
9. TÉMA: SLUNÍČKO U NÁS DOMA
Zdobení a stavění Májky, výroba a pálení Moreny – akce s rodiči. Vyprávění o rodině, o nejbližších členech rodiny, seznámení se zaměstnáním rodičů – exkurze do Prodexu. Výroba dárečků ke Dni matek, nácvik písní a básní na besídku.
1. Podtéma: MÁJOVÉ SLUNÍČKO
▪ seznámení s tradicemi – zdobení májky, výroba Moreny Májový den – tém.zaměřený den
▪ stavění máje, vynášení Moreny
▪ nácvik krátkého vystoupení na akci s rodiči – stavění máje
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojit si věku přiměřených praktických dovedností
- posilovat prosociální chování – akce s rodiči
- ovládat dech, intonaci řeči, vystoupení pro rodiče
- rozvoj vztahů dítěte k druhým lidem
- Rozvoj kulturních dovedností – lidové tradice
2. Podtéma: MAMINČINO SLUNÍČKO
▪ moje maminka – popis jednotlivých částí těla
▪ výroba dárků pro maminku
▪ nácvik pásma ke dni matek
Dílčí vzdělávací cíle:
- manipulace s výtvarným materiálem – koordinace ruky a oka
- posilování kladných citových vztahů v rodině
- vnímat, co si druhý přeje, potřebuje
- podpora zdravého sebevědomí – besídka pro rodiče
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se změnám
3.Podtéma: SLUNÍČKO A POVOLÁNÍ
▪ zaměstnání rodičů, názvy povolání
▪ exkurze – Prodex, pošta, obchod Kuchařský den – tem. zam. den
▪ čím budu, až budu velký
Dílčí vzdělávací cíle:
- manipulace s jednoduchými nástroji – vaření
- vytváření povědomí a důležitosti práce pro druhé
- posilování sociálního chování – exkurze
- poznávání hodnotu věcí i lidské práce
- osvojení si poznatků o místě, ve kterém dítě žije
10.TÉMA: SLUNÍČKO VOLÁ „PÁ, PÁ“
Seznámení s jednotlivými lidskými rasami, jejich barvou pleti , podnebím v jednotlivých částech světa
Oslava MDD – zábavný program, rozloučení s předškoláky, pohádkový les, Poznáváme jiná města – školní výlet, Těšíme se na prázdniny – výlety s rodiči, bezpečnost dětí o prázdninách
- Podtéma: SLUNÍČKO A DĚTI SVĚTA
- práce s obr. materiálem
- orientace na globusu Indiánský den – tem za. den
- napodobování char. činností jedn. národů
- seznámení s tradičními pokrmy
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- rozvoj řečovcých schopností
- posilování přirozených poznávacích citů
- vytváření prosociálních postojů
- vytváření podvědomí o existenci ostatních kultur a národností
2. Podtéma: SLUNÍČKO OSLAVUJE
▪ MDD – oslava (zábavný program), divadlo ve Zlíně
▪ návštěva dětí v MŠ Valašská Senice Den otců - tem zaměřený den
▪ výlet na rozhlednu
▪ výlet Ekocentrum Vys. Pole
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj psychické zdatnosti – přizpůsobování se změnám
- činnosti zajišťující spokojenosti a radost a pohodu
- rozvoj interaktivních dovedností – setkávání
- rozvoj schopností žít ve společenství druhých lidí
rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám
3. Podtéma: SLUNÍČKO NA PRÁZDNINÁCH
▪ léto, letní radovánky
▪ těšíme se na prázdniny – kam pojedu, co bych chtěl vidět, poznat
▪ bezpečnost o prázdninách
▪ rozloučení s předškoláky
▪ hledání pokladu – spolupráce se ZŠ
▪ návštěva MŠ ve Val. Senici i naopak
▪ školní výlet
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si dovednosti důležitých pro podporu zdraví, bezpečnost a osobní pohody
- podpora důvěry dítěte ve vlastní síly a schopnosti
- podpora dětských přátelství
- uvědomit si, že ne všichni lidé se chovají správně
- přirozené poznávání rozmanitostí okolního světa – výlety